-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48652 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

با جستجو در تعداد حروف مشخص در هر سورة قرآن به اين نتيجه رسيدهام كه حروفي از قرآن كم يا زياد نشده است; زيرا در غير اين صورت، شمارش حروف به هم ميخورد. تعداد الف موجود در سورة بقره مضربي از عدد 19 است; تعداد لام و ميم نيز چنيناند. در ابتدا فكر ميكردم اتفاقي است، ليكن در جستجو در تعداد حروف سورة مريم همين عدد به دست آمد; يعني تعداد حروف كاف مضربي از عدد 19 بود وحروف هأ و يأ و عين و صاد نيز هر كدام جداگانه مضربي از عدد 19 بودند.

به نظر شما اين مطلب دليل بر ردّ ادعاي بعضي كه گفتهاند ممكن است حرفي از قرآن كم يا زياد شده است نميباشد؟

پيش از پاسخ لازم است به اين نكته توجه داشت كه بين قرائت (حروفي كه در قرائت قرآن ادا ميشوند) و كتابت فرق است; چرا كه ممكن است حرفي در قرائت خوانده شود، ولي در كتابت نوشته نشود و بالعكس; يعني برخي از حروف نوشته ميشوند ولي خوانده نميشوند. اين مسأله تنها به زبان قرآن نيز محدود نميشود و مصداقهاي آن، براي مثال، در زبان فارسي نيز ميتوان يافت (مانند مصوت و نيز واو معدوله در مثل خواهر، خواهش و...). مثالهاي قرآني اين تفاوت بسيار است، به ويژه در رسم الخط عثماني كه اين مسأله در آن بيشتر ديده ميشود; براي مثال، يأ ابراهيم) را نمينويسند ابراهـيـم و يا مانند الف جمع كه خوانده نميشود (امنوا) و بسياري ديگر.

اينك ـ با توجه به مقدمه ياد شده ـ بايد توجه داشت كه مصونيت از تحريف در كم و زياد شدن در قرائت است و نه در رسم الخط; بنابراين، تحقيقات شما و مشابه آن كه برخي قرآنپژوهان عرب ارائه كردهاند ـ كه با ترديد و نقد برخي كارشناسان رو به رو شده(ر.ك: پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، محمد علي رضايي اصفهاني، كتاب مبين.)ـ را نميتوان راهي براي اثبات يا عدم اثبات تحريفناپذيري قلمداد كرد و البته تحريف ناپذيري قرآن از راههاي متعددي اثبات ميشود و امري مسلم است.(ر.ك: علوم قرآني، محمد هادي معرفت، 443ـ479،مؤسسة فرهنگي انتشاراتي التمهيد / تحريف ناپذيري قرآن، محمد هادي معرفت، ترجمة علي نصيري، مؤسسة فرهنگي انتشاراتي التمهيد و انتشارات سمت، چ اول، 1379 ش.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.